Sunday, March 04, 2007



حالا شده ای بغض من خواهر جان ، از همان لحظه که شیوا و سعید و هژیر تک به تک برایم اسمت را خواندند و من روی کاغذهای بلاتکلیفی اسمت را حک کردم شده ای بغض من . حالا دیگر فرقی نمی کند تو کیستی... برای من دستبندی که بر دستانت خط انداخته خط صورت تو را ترسیم می کند، آنجا که فریاد توطرح می خورد ، صورتهایی همه یک رنگ با کبودی دایمی زیر چشم و جای لگد روی دهان ، تو منی و من تو ام . حالا چه فرق می کند که من به چه چیزی باور دارم و تو به چه ...اصلا مگر مهم است باور ما خواهر جان . حالا من زل می زنم به چشمهای خسته تو که از صبح سرگردان زوزه شغال های تکفیر است ، زل می زنم باز هم از پشت میله ها و برایت دست تکان می دهم که این بیرون ما باتو ایم خواهر جان
حالا تو به اندازه تمام روزهایی که همدیگر را ندیدیم خواهر منی ، خواهر من با یک نگاه همیشه گستاخ و من که فقط دست تکان می دهم این بیرون که خواهر جان این بیرون ما با تو ایم
کی بس می کند این کریه مهوع بند زدن بر مویرگ های اعتراض را ؟ کی این مشت ها دندانهایش را خرد می کند تک به تک روی اریکه ساختگی خداییش ؟ خواهر جان کی می رسد آن ثانیه های قریب غریب؟
نمی دانم این سطرها را کی می خوانی ، یا اصلا حوصله می کنی مرا بخوانی وقتی زیر آن سقف تاریک بازداشتگاه با تو نبوده ام اما می دانم دیری نخواهد پایید که باز می گردی و من می خوانمت باز سطر به سطر در سطر به سطر زنانگی ات
پی نوشت : دیروز سالگرد پیر احمد آباد بود، راهی شدم با دوستان به سوی سرزمین تبعید بلند واژه عظمت تاریخم ...اما وقتی احمد هنوز در بند است و خواهرانم را به اوین برده اند رمقی نیست تا از تاریخ بنویسم .باشد برای بعد
مطرود می گوید
دختر آرزوهایم نه مدل ابروهایش شیطانیست و نه موهایش را هایلایت زرد می‏کند.دختر آرزوهای من کفش نایک، شلوار دیزل یا مانتوی زارا نمی‏پوشد. دختر آرزوهای من ماشین هم ندارد.دختر آرزوهایم احتمالا در یک کارخانه یا فروشگاه کار می‏کند و شب‏ها آنقدر خسته است که یادش نمی‏ماند به من فکر کند
مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

22 Comments:

Anonymous Anonymous said...

با شماییم بدنبال این حقوق گمشده‌ قربانی به پای حق‌‌مسلم‌های مسلما ساختگی
پاینده باشی پروانه عزیز

2:54 PM  
Anonymous Anonymous said...

maryam ham boode...

1:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام به پروانه نازنین ... زمان خواندن متن زیبایتان خیچ جور نتوانستم جلوی ریزش اشکهایم را بگیرم هیچ جور و این بار اول نبود ... که نوشتار زیبایت اشک به چشمم آورد ... . شاد باشید
پروانه عزیز من شما را اد کردم

2:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

بغض این همه روزها... بگو بشکند... گلویم خیس اشک های نریخته ست پروانه... دلم یک نفس عمیق می خواهد بی که چیزی توی سینه م پرپر شود بی هوا...

2:31 PM  
Blogger آبی said...

سلام
امیدوارم هرچه زودتر آزاد بشوند.
حکومتی که تحمل یه تجمع صلح آمیز را ندارد شک نکنید که از همه ی جوانان میترسد و هر لحظه ممکن است نابود شود.
ایرانیان

3:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

دیو شب اینبار به کاروان خواهرانمان زد .حالا آنها در میان سیاهی و تاریکی اسیرند و ما این میان فقط امید داریم به آزادیشان و نور...به مطلبت در مورد خواهرانم لینک دادم با اجازه البته...

10:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

هشت مارس، 17 اسفند، روز جهانی مبارزه برای آزادی زن است. در ایران که حجاب، آپارتاید جنسی و بی حقوقی زنان رکن حکومت اسلامی و سرکوب کل جامعه است، مبارزه برای رهایی زن امر فوری تک تک ماست. هشت مارس امسال فرصت خوبی است تا در صفوف هرچه وسیع تری به خیابان بیاییم و فریاد بزنیم: ستم بر زنان موقوف! آپارتاید جنسی موقوف! زن و مرد بی قید و شرط و در کلیه حقوق برابرند! زنده باد آزادی و برابری! زنده باد آزادی زن! حجاب بردگی است، به این بردگی پایان دهیم!
حجاب باید لغو شود. باید خودمان آنرا عملا لغو کنیم. باید در اجتماع 8 مارس دسته جمعی حجاب ها را برداریم. باید به این طریق کل جامعه را فراخوانیم تا مبارزه هرروزه و تعطیل ناپذیر علیه حجاب را به سرانجام خود برسانند: الغاء حجاب! حجاب باید لغو شود، باید عملا لغوش کنیم! مبارزه برای لغو عملی حجاب کل این دستگاه مخوف اختناق اسلامی را که بر حبس کردن نیمی از جامعه در قفس های متحرک اسلامی استوار است به لرزه در خواهد آورد. این سرآغاز مبارزه ای گسترده تر برای نابود کردن رژیم اسلامی و آزادی کل جامعه است.

1:50 AM  
Blogger ستاره صبور said...

جوانان، کارگران! معلمان! پرستاران! دانشجویان!
هشت مارس روز اعتراض همه ما است. 28 سال حکومت ننگین اسلامی به همه آموخته است که آزادی زن آزادی جامعه است. شما را فرامیخوانیم که فعالانه در برگزاری 8 مارس و در اجتماعات آن شرکت کنید. بویژه در اوضاع سیاسی کنونی، در شرایطی که جدال قطب های جهانی تروریست اسلامی و دول غربی به جاهای باریکی کشیده میشود و تهدید جنگ و تحریم بر بالای سر جامعه ایران سایه افکنده است، لازم است تا علیه جنگ و بمب و تحریم به میدان آمد. لازم است علیه جمهوری اسلامی و برای ساختن جامعه ای آزاد و برابر به میدان آمد. 8 مارس با شعار زنده باد آزادی زن، نه به حجاب و آپارتاید جنسی، زنده باد سوسیالیسم، یک چنین فرصتی است. یک هشت مارس گسترده و پرجمعیت که رهائی زن و آزادی و برابری و سوسیالیسم را فریاد میزند، هشت مارسی که حجاب را از سر میگیرد و زیر پا له میکند، یک روز مهم دخالت کل جامعه در سرنوشت خویش است. رژیم اسلامی بر پایه حجاب و تبعیض علیه زنان ساخته شده است و وقتی این آجر را بیرون کشیم کل این بنای وحشت فرو خواهد ریخت.
حزب کمونیست کارگری در برپایی هشت مارس سرخ و هرچه وسیع تر و بوبژه برای لغو عملی حجاب فعالانه میکوشد و دست همه شما زنان و مردان آزادیخواه، همه فعالین جنبش آزادی زن، همه فعالین کارگری و دانشجویی و همه سوسیالیست ها را در تدارک هرچه وسیع تر هشت مارس به گرمی میفشارد.


زنده باد هشت مارس! زنده باد آزادی زن!
مرگ بر جمهوری اسلامی! زنده باد جمهوری سوسیالیستی!
حزب کمونیست کارگری ایران
٧ بهمن ١٣٨٥، ٢٧ ژانویه ٢٠٠٧



ستا ره

1:51 AM  
Anonymous Anonymous said...

حالا تو به اندازه تمام روزهایی که همدیگر را ندیدیم خواهر منی
پروانه ي نازنين! چند جمله ات بغض عجيب و لرزش سينه ام را آفريد! اما محكم و استوارم براي دفاع از آزادي! و حق!
مثل هميشه گرم و پرشور بمان

5:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

فراخوان تجمع روز جهانی زن
روز جهانی زن را زمانی گرامی می داریم که هنوز قوانین تبعیض آمیز بر سر زنان میهنمان سنگینی می کند ، سیاستهای جدا سازی و سهمیه بندی جنسیتی با شدت هرچه تمام تر اعمال می شود، جنگ طلبان با کوبیدن بر طبل جنگ، آرامش و امنیت را از مردم سلب می کنند ، حقوق بشر به طور مستمر نقض می شود، زنان ، کودکان و سایر قربانیان خشونت و بی عدالتی ، پناهی نمی یابند و آسیبهای اجتماعی و فقر هرچه بیشتر چهره ای زنانه به خود می گیرد . در این شرایط ، زنان با تلاشهای خستگی ناپذیر در مسیر احقاق حقوق انسانی ، شهروندی و جنسیتی همچنان پای می فشارند.
ما با تاکید بر خواسته های دموکراتیک و مسالمت جویانه خود، از همه زنان و مردان آزاد اندیش دعوت می کنیم برای تجدید میثاق و ابزار همبستگی تا رفع هر گونه تبعیض و بی عدالتی علیه زنان و اعتراض به دستگیر شدن عده ای از فعالین زنان، به تجمع ما که در روز 8 مارس ، 17 اسفند 85 از ساعت 2 تا 3 بعد از ظهر در مقابل در اصلی مجلس برگزار خواهد شد ، بپیوندند.

8:55 AM  
Anonymous Anonymous said...

مرسی ...

يک متر و هفتاد صدم افراشت قامت سخنم
يک متر و هفتاد صدم از شعر اين خانه منم

يک متر و هفتاد صدم پاکيزگی ساده دلی
جان دلارای غزل جسم شکيبای زنم

زشت است اگر سيرت من خود را در او می نگری
هيها!‌که سنگم نزنی آيينه ام می شکنم

از جای برخيزم اگر پرسايه ام بيدبنم
بر خاک بنشينم اگر فرش ظريفم چمنم

بر ريشه ام تيشه مزن ! حيف است افتادن من
در خشکساران شما سبزم بلوطم کهنم

يک مغز و صد بيم عسس فکر است در چارقدم
يک قلب و صد شور هوس شعر است در پيرهنم

ای جملگی دشمن من !‌ جز حق چه گفتم به سخن؟
پاداش دشنام شما آهی به نفرين نزنم

انگار من زادمتان کژتاب و بدخوی و رمان
دست از شما گر بکشم مهر از شما بر نکنم

انگار من زادمتان : ماری که نيشم بزند
من جز مدارا چه کنم با پاره جان و تنم؟

هفتاد سال اين گله جا ماندم که از کف نرود
يک متر و هفتاد صدم : گورم، به خاک وطنم
با اجازه لينك دادم

10:46 AM  
Anonymous Anonymous said...

پروانه عزیز سلام.تو کی زن ایرانی را دیده ای که کبود نباشد.زن ایرانی برای کبود شدن آفریده شده و مرد ایرانی برای کبود کردن.ندیده ام که زنان متفاوت و پیشگام جامعه در این مورد خاص تفاوتی با دیگران داشته باشند.گل بگیرند این مملکت را.

8:59 AM  
Anonymous Anonymous said...

امان از آنهایی که این همه ستاره را حاشا می کنند و می پندارند که با چنین کاری موجب ...حیف
امان از من و مایی که چنین در ورطه ی مشکل هستیم که گاهی برای دمی هم یادمان می رود انسان هستیم و بایستی که باهم بمانیم.
امان از...
با اجازخ از برای همبستگی بیشتر ...شما را به باقی معرفی خواهم نمود ...با لینک دادن البته چراکه این برمی اید.

3:27 PM  
Anonymous Anonymous said...

maryam azad shod.

12:08 AM  
Anonymous Anonymous said...

آیا هزینه ای که می پردازیم به اندازه دستاوردی که به دست می آوریم است؟ نمی دانم. شاید باید راهی دیگر را برگزید برای گریز از این مردسالاری تاریخی.

8:04 AM  
Anonymous Anonymous said...

پری خانوم

ازت متنفرم

12:07 PM  
Anonymous Anonymous said...

خواهر ناديده دلنشين بودي و ممنون

4:32 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام
فکر می کنم که شما در تجمع 8 مارس شرکت کرده باشید
می خواستم بدانم حدود چند نفر بودید و یا کسی دستگیر شد یا نه و در کا چطور بود؟
رسانه ها حرفهای ضد و نقیضی می زنند
ممنون بدرود

8:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

درود بر پروانه عزیز

روزی انتقام بغض هایتان را هم خواهیم گرفت چه رسد به تازیانه ای که خورده اید

به روز ام

بدرود

7:31 AM  
Blogger BB said...

سلام پروانه جان . دنياي مجازي چه كوچيكه . مهتابم . يادت مياد ؟ كارگاه كمپين ؟
bbmahtaab.blogfa.com

11:56 AM  
Anonymous Anonymous said...

پروانه جان دنیا دنیا پوزش حالت که خوب نباشد از دنیا که خسته شده باشی دوباره خطوط مخابرات هم کاری از پیش نمی برد. زنده باشی

3:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

khoshhalam az in tajrobeye hambastegi

4:47 AM  

Post a Comment

<< Home